Om man drömmer om att få äga sin egen butik kan det vara god tid att ta tjuren vid hornen och uppfylla denne dröm. Man kan dock inte enbart kasta sig ut i arbetslivet utan att ha en plan. Förutom de självklara frågorna kring vad man har att erbjuda kunden och vad ens varor – alternativt tjänster – kommer att vara behöver man dessutom tänka över den lokal där man kommer att arbeta. Bör man hyra en lokal eller äga den själv? Denne frågan kommer ofta upp när man talar om att börja bedriva sitt företag, men det finns inte alltid några rätta svar. Enbart fördelar och nackdelar som måste vägas mot varandra.
Bör man verkligen hyra en butikslokal?
Först av allt kan vi börja med att gå igenom fördelarna av att köpa en butikslokal. Dessa är olyckligtvis nog inte många, men de finns ändå där. Om man själv äger en butik har man mycket mer frihet kring vad man kan göra med lokalen och hur man kan inreda den. Om man exempelvis vill slå ner väggar eller bygga om kan man enkelt genomföra detta utan att behöva fråga om lov. Om man däremot hyr lokalen måste man se till så att den bevaras i ett visst skick och inte skadas på något vis.
Utöver denne fördel finns det dock inte många andra att finna. Om man istället hyr en lokal får man nämligen frihet på ett lite annorlunda vis- friheten att flytta från kontor till kontor eller butik till butik. När man har hyrt en lokal skriver man självfallet på ett kontrakt, men detta kontrakt är inte så bindande som man kanske skulle tro. Tvärtom gäller det vanligtvis enbart i en månad innan man måste förnya det om man inte har kommit överens om någonting helt annat med den som hyr ut lokalen. Tack vare detta är det enkelt att byta till en annan lokal om man plötsligt skulle märka att den som man befinner sig i inte når upp till de förväntningar som man tidigare hade.
All-inclusive, i alla fall till viss del
När man hyr lokalen och skriver på kontraktet bör man vara medveten om att man tvingas betala en viss kostnad varje månad, en summa pengar som täcker vissa ting och tjänster. Vad kontraktet täcker varierar från lokal till lokal, men vanligtvis handlar det om nästan allt som behövs i ett kontor. Man får först av allt alla de möbler som står inne på kontoret. Det kan vara alltifrån soffor och fåtöljer till stolar och bord. Utöver dessa möbler får man tillgång till en skrivare, en kopiator och andra maskiner som behövs på kontoret. Sedan kan man även räkna med försäkringar, reception, hjälp med städningen, telefoni, internetuppkoppling och mycket annat. Som ni ser finns det alltså mycket som ingår i den totala kostnaden varje månad. Tack vare detta slipper man själv att teckna abonnemanget och att beställa tjänsterna. Man kan istället lägga krut på alla de andra nödvändiga delarna av att bedriva ett företag. Just därför är det så många som älskar idén av att hyra en lokal istället för att köpa den.
Om man vill hyra en butikslokal, kontorslokal, lagerlokal eller verkstad kan man alltid ta ett besök hos MatchOffice.se. De är till fantastisk hjälp om man vill hitta en lokal som passar just den verksamhet som man själv bedriver. Genom en enkel sökning har man hela Sveriges utbud framför sig och kan utan problem hyra en lokal som följer de behov och krav som man har.