Det är mycket som förändrats de senaste årtiondena och inte minst på arbetsmarknaden kan man se detta. Där människor tidigare gick i lämmeltåg till och från kontorsbyggnader är det många som istället arbetar hemma. Med dagens teknologi och uppkopplingsmöjligheter är det nämligen inom många yrken inte på samma sätt nödvändigt att sitta tillsammans i en fastighet. Det går lika bra att göra det varsomhelst bara man har en dator och tillgång till Internet.

 

Samtidigt har den nya tekniken ökat möjligheterna till entreprenörskap och det skapas dagligen nya små företag där en investering i kontor kan vara både påfrestande ekonomiskt och egentligen onödigt. Men det finns en del fördelar med att sitta med andra dagligen och detta har lösts elegant genom coworking som matchoffice förmedlar.

 

Växa i grupp

Många som ges möjlighet att arbeta hemma tycker ändå att det finns fördelar med att sitta på ett kontor tillsammans med andra. Även om de övriga inte är kollegor. Dels infinner sig en form av rutin då man måste ta sig till sin arbetsplats, dels är det faktiskt i grupp som vi människor hittar kreativa lösningar bäst. Det sitter otaliga frilansande ensamföretagare runt om i landet. Designers och skribenter, översättare och programmerare eller webbutvecklare. Det finns också mindre företag på en handfull eller färre antal anställda som inte nödvändigtvis vill skriva långtidskontrakt på hyra av kontorslokaler.

 

Då är coworking en ypperlig lösning som helt enkelt bygger på att många företagare hyr in sig i samma kontorslokal och på så sätt sänker sina omkostnader drastiskt jämfört med om man skulle hyra lokal var och en för sig. Dessutom interagerar man dagligen med andra – vilket inte sker om man sitter ensam hemma framför datorn – och det finns naturligtvis alla förutsättningar att här sker ett utbyte av tankar och idéer. Även om två möts som inte arbetar inom samma bransch.

 

Företagandets vandrarhem

 

Man kan faktiskt jämföra den här eminenta lösningen till viss del med vandrarhem. Istället för att ta in på hotell och betala dyrt under hela vistelsen går det att betala mycket mindre utan att förlora något vad gäller grundläggande komfort och nödvändigheter.

 

Det hela började i San Fransisco på 2000-talet och spred sig snabbt runtom i världen tack var det geniala i idén. Att många mindre företag eller frilansare kan hyra några kvadratmeter arbetsyta i samma lokal, istället för att varje hyr en lokal på egen hand där det ofta inte är anpassat för mindre firma, där man måste betala i onödan för yta som inte ens används.

SHARE
Previous articleDet klassiska köket.